söndag 13 januari 2008

Stockholm i mitt hjärta

Malte och jag har gått i över två timmar. Över Västerbron runt på söder vid skinnarviksberget och alla fina hus. Genom gamla stan och Norr mälarstrand tillbaka. Vi har gått på gator jag knappt visste fanns och det var vackert. Jag har aldrig sett Mariahissen innan. Det finns så mycket av den här staden jag inte har sett än och jag har ändå bott här i ganska många år. Ibland kan jag känna mig klar med stan, men det är inte sant. Jag är inte färdig här, inte på långa vägar. I dag älskar jag Stockholm.

2 kommentarer:

Kjell Tina sa...

lustigt, idag hatar jag stockholm. vill inte bo här, vill bo i norr med snö, inte stress och skit. men det kanske är för att jag är trött och grinig och känner mig lite vemodig och vilsen.

Maria sa...

Men det brukar vara antingen eller när man kommer hem från sin gamla stad. Jag tyckte att det var skönt att komma hit, och solen sken. Stockholm visade sig helt enkelt från sin bästa sida. Det finns så många fina små mysiga hus på söder. De kvarteren gjorde mig glad.

Men man kan aldrig vara riktigt säker på vart man har den här stan. Ibland är den ful, jävlig och den tenderar att ta sig självt på för stort allvar emellanåt också.