onsdag 16 januari 2008

Push my button

Ikväll så hörde var det ett tvprogram på tv4 som handlade om människor som vill åka till Afghanistan och göra rätt för sig. I det programmet var en norrlänning med och hans fru beskrev honom som väldigt mycket man, men att han var bra för han hade också kontakt med sin "kvinnliga sida". Han hade nämligen lätt för att visa känslor och kunde också gråta. Hon menade också att kvinnor tycker om män som har nära till sin kvinnliga sida. Men vad är en "kvinnlig sida"?

Satan i gatan vad irriterad jag blev. På bara en sekund avskydde jag henne på grund av hennes ord. Vad menar hon med det?! Springer alla kvinnor runt och är känsliga och gråter? Är det typiskt kvinnligt? Det finns inte mycket som gör mig mer irriterad än stereotypa könsroller och när folk uttrycker sig så klumpigt utan att ens förstå vad det är de verkligen säger kan jag kräkas. Bara för jag är tjej behöver jag inte vara mer känslig än en kille, eller är jag inte kvinnlig då? Eller är jag en tjej som har kontakt med min manliga sida? Vad är typiska manliga egenskaper? Man hör det sällan pratas som positivt om kvinnor som har kontakt med sin manliga sida. Precis som att det finns manliga och kvinnliga sidor. Jag blir tokig.

Inga kommentarer: