torsdag 24 januari 2008

Sälj dig

Det är inte konstigt att man lätt blir förvirrad i dagens samhälle när allt är bygger på att man ska köpa nya saker. I och för sig så har konsumtion och byteshandel alltid varit något centralt för människor, men någonstans har det gått fel och blivit helt galet. Att köpa saker är närmast något heligt i det kapitalistiska samhället. Om människorna inte handlar går börsen ner och vi hamnar i en ekonomisk kris. Därför pumpas det in miljaders miljarder i reklam och annat som ska få oss att tro att vi verkligen behöver en vägghängd platt tv, ett vitt leende eller varför inte en ny bil?

Jag dras lätt med i det här och hamnar ibland i köprus där jag tror att jag inte kan bli lycklig om jag inte köper den där klänningen, kameran eller vad det nu kan vara. Jag kan tänka på det i flera dagar. Ett tag trodde jag att jag skulle bli lycklig om jag köpte en bil. Jag hade spanat in en annons och räknade på vad det skulle kosta. Jag försökte motivera migsjälv till att jag behövde bilen. Men icke, mitt andra jag var obevekligt, det behövs verkligen ingen bil och jag kan gott lägga mina surt förvärvade pengar på något annat.

Det är så dumt, jag vill inte bli lurad av marknadskrafterna. Jag b e h ö v e r faktiskt inte en ny tv när jag har en fullt fungerande hemma. Men det är som sagt lätt att påverkas, för lätt.

Kanske är det dags att människor skaffade sig andra intressen än konsumtion. Det får mig nästan att kräkas när människor nämner shopping som intresse. Det är bevisligen bra rent nationalekonomiskt. Men varför jobba flera timmar om dagen bara för att slösa det på prylar man inte behöver. Dessutom rimmar all denna konsumtion illa med miljömedvetenheten. Vi har inte oändligt med resurser. Den modernistiska tanken om att allt går uppåt i oändlighet stämmer inte. Det är omöjligt, allt har ett slut och jorden behöver inte fler gallerior och onödiga saker. Jag lovar.

Inga kommentarer: