måndag 21 januari 2008

Interaktionism vs strukturalism

Tillbaka på Södertörn. Även om det bara är ett år sedan jag gick där har det hunnit hända mycket saker. Jag lyckades inte registrera mig idag, eftersom jag var tvungen att stå i olika köer på olika platser. Det är ingen brådska heller. Däremot lyckades jag få tillbaka mitt användarid. Jag beställde även ett nytt Söderskort eftersom jag kastat mitt gamla i tron om att jag aldrig behöver det igen. Men eftersom de inte gör något nytt kort innan jag registrerat mig så kommer det nog ta sin lilla tid ...

Det var väldigt roligt att träffa Jessie. Det är skönt att hon går i vår lilla klass, då känner jag mig inte helt borttappad. Jag har en vän som är lika förvirrad som jag.

Imorse var jag inte sugen på att börja läsa, en liten del av mig tyckte att jag kunde strunta i det. Men jag åkte bevisligen dit och när Beatrice började prata om Goffman, scener, interaktionism och sociala samspel, då kände jag mig hemma igen. Teorier och begrepp poppade upp i mitt huvud och jag blev så glad att jag var där. Etnologi är verkligen mitt ämne och det känns så bra att jag vet det.

Vi skulle skriva ner på en lapp om vi kom ihåg skillnaden mellan interaktionism och strukturalism. Först var jag nollställd, det är ändå två år sedan jag började på C-terminen. Men efter att jag och Jessie pratat så kände jag faktiskt att jag visste något om skillnaden. Det är härligt att tänka igen. Det kommer bli en bra och lärorik vår.

Inga kommentarer: