söndag 27 januari 2008

"I love you too, but I'm gonna mace you in the face!"


Wes Andersons filmer tilltalar mig på ett alldeles speciellt sätt. Hur kaotiska de än må vara så finns det ett lugn i dem. Han radar upp vackra bilder, bygger fina miljöer. Jag tror att han lika mycket som jag tycker om att titta in i dockskåp. Det var bland det bästa jag visste med mitt dockskåp, att sitta och titta in genom fönstren, få se rummen utifrån "på riktigt". Jag får samma känsla i många av Andersons filmer. Han bygger upp kulliser och sveper med kameran utanför rummen, som alla sitter ihop. I Life aquatic är det en scen när Owen Wilson och Bill Murray diskuterar samtidigt som de klättrar uppåt i båten. Kameran följer dem utifrån. Det känns som en illustration ur Joe Kaufmans "Så funkar det"-böcker. Jag anar ibland samma sak i Darjeeling limited.

När eftertexterna börjar rulla spelas Champs-Élysées, jag blir nostalgisk och flyttas till högstadiets sommaravslutningar när franskaklasserna tvingades sjunga denna glada franska låt om en jäkla paradgata. Varje år.

Inga kommentarer: