tisdag 12 februari 2008

Prestationsångest

Sitter här på morgonkvisten och funderar på etnologi. Varför läser jag det? Vad tycker jag om skolan och lärarna? Jag måste komma på något smart och tillfredsställande svar. Vad ska jag med det till? Vad är egentligen etnologi?

Man kan tänka sig att jag borde kunna svaret på frågorna utan större problem. Men det är svårt att definiera etnologi. Johanna sa igår att hon kallade det för vardagslivskultur, det kan jag hålla med om. Det låter bra.

På torsdag ska ju jag, Jessie och Johanna träffa granskare från Högskoleverket. Etnologin på Södertörn har nämligen ansökt om att få en Masterutbildning i etnologi och nu ska några från en högre instans komma och granska skolan. De pratar med instutionsledning, lärare och några studenter. En av granskarna är Orvar Löfgren. Det kanske inte säger er så mycket, men läser man etnologi så läser man många böcker som han skrivit. Han är en väldigt framstående etnologi i Sverige och är verksam vid Lund. Det ska bli roligt att se honom på riktigt, men att han ska fråga mig saker och lyssna på det känns lite ... surrealistiskt.

Inga kommentarer: