lördag 8 mars 2008

Etnologist

Det är mer än en vetenskap, det är ett sätt att förstå och skapa sin egna upplevda verklighet. Oavsett vilken modern vetenskapsteori man väljer att anamma så måste man som etnolog utgå från att världen är en social konstruktion, där egentligen inget är givet av naturen. Det går aldrig att nå sanning, utan endast en möjlig sanning bland många andra.

Det är en livsåskådning som på ett tydligt sätt påverkar hela min person och verklighetsuppfattning. Jag har inte riktigt tänkt på det tidigare, men nu när jag håller på och funderar på det här med etnologi hela tiden så kan det inte bara vara en vetenskap för mig, det är nästan som en ideologi. Jag vill ifrågasätta nästan allt som människor säger till mig, men får bita mig i tungan och låta saker passera.

Visst har jag säkert blivit indoktrinerad på skolan. Jag har svårt att tänka mig många andra vetenskaper som påverkar personen som studerar dem så här, men jag är också ganska naiv.

Inga kommentarer: